Rapport om tillsynen 2022–2024

I den här rapporten redogörs för tillsynen under tillsynsperioderna 2022, 2023 och 2024 samt för resultaten av tillsynen. Rapporten innehåller även uppgifter om de klagomål och ålägganden som enheten för tillgänglighetstillsyn har behandlat. I rapporten beskrivs också den övervakande myndighetens övriga arbete under åren 2022–2024, såsom samarbete med intressegrupper och kommunikationsarbete.

Hundratals digitala tjänster granskades

Rapporteringsperioden 2022–2024 granskade enheten för tillgänglighetstillsyn vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland totalt 768 digitala tjänster. Av dessa granskades sammanlagt 64 webbplatser och 36 mobilapplikationer med en ingående övervakningsmetod, medan sammanlagt 668 webbplatser granskades med en förenklad övervakningsmetod. De granskade tjänsterna har härstammat från olika delar av Finland och omfattat en stor del av den offentliga förvaltningen samt organisationer av olika storhet.

Vid den ingående övervakningen granskas tjänsternas tillgänglighet av en expert och vid den förenklade övervakningen med Salvia, som är ett program för granskning av tillgängligheten i digitala tjänster.

Granskningarna med den förenklade metoden hittade brister i 94 % av de granskade tjänsterna. Granskningarna med den ingående metoden visade att ingen av tjänsterna var helt felfri.

Tillsynsmyndigheten kan meddela ålägganden om att tillgänglighetsbrister ska avhjälpas

Under rapporteringsperioden har tillsynsmyndigheten utöver tillsynsprogrammet behandlat 87 klagomål och gett administrativ styrning utifrån en del av klagomålen. Orsakerna till klagomålen var främst tillgänglighetsutlåtandena och brister i behandlingen av respons på tillgängligheten och i hur responsmekanismen fungerade. Antalet klagomål har ökat.

Under rapporteringsperioden meddelade den övervakande myndigheten 8 ålägganden om att tillgänglighetsbrister skulle avhjälpas eller att ett tillgänglighetsutlåtande skulle läggas till i den digitala tjänsten. Ålägganden meddelades vanligtvis på grund av tjänstens tillgänglighetsbrister som regionförvaltningsverket ansåg försvårade användningen av tjänsten avsevärt eller som hindrade vissa användargrupper helt från att använda tjänsten. Åläggandena har främst gällt webbplatser.

Enheten för tillgänglighetstillsyn blir en del av Transport- och kommunikationsverket Traficom

Från och med 2025 kommer tillsynen över den digitala tillgängligheten att höra under Transport- och kommunikationsverket (Traficom). I och med förändringen koncentreras tillgänglighetstillsynen till en och samma organisation. Genom att tillsynen centraliseras kan aktörer som omfattas av tillgänglighetskraven och personer som använder tjänsterna få vägledning och information på ett och samma ställe. Uppgifterna vid enheten för tillgänglighetstillsyn fortsätter i den nya myndigheten. Nästa rapport om tillsynen publiceras efter tillsynsperioderna 2025–2027.

Handlingar