Tips för att fylla i tillgänglighetsutlåtandet
- Du har läst lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).
- Du vet vilka tillgänglighetskraven är.
- Din organisation har gjort en tillgänglighetsgranskning av den digitala tjänsten, antingen själv eller med hjälp av en utomstående expert.
- Organisationen har gjort en förteckning över bristerna i tillgängligheten.
- Organisationen kan ge en detaljerad beskrivning i utlåtandet av vilka brister som finns i den digitala tjänsten.
- Organisationen har kommit överens om hur bristerna ska åtgärdas.
- Organisationen kan specificera och förklara för användarna på vilka andra sätt de kan få tillgång till informationen eller tjänsten.
- Organisationen har beslutat på vilket sätt användaren kan rapportera brister i tillgängligheten.
Ni kan publicera utlåtandet på en egen sida på webbplatsen eller länka utlåtandet till webbplatsen. Oberoende av vilket filformat utlåtandet har måste organisationen försäkra sig om att utlåtandet är tillgängligt och att det stöder olika typer av assisterande teknik.
Om tillgänglighetsutlåtandet gäller en mobilapplikation ska utlåtandet publiceras i tillgängligt format antingen på den tjänsteleverantörs webbplats som tillhandahåller mobilapplikationen eller på något annat sätt så att utlåtandet finns att tillgå när mobilapplikationen laddas ner.
Digitalt innehåll som producerats av en utomstående aktör, som tjänsteproducenten inte finansierar, utvecklar eller övervakar, omfattas inte av lagen.
Undantaget gäller till exempel innehåll i sociala medier eller annat innehåll som användarna själva har producerat och som inte kan redigeras så att det uppfyller tillgänglighetskraven.
Innehåll som tjänsteproducenten har beställt av en utomstående partner är dock inte ett undantag. Tjänsteproducenten bör alltså säkerställa att till exempel rapporter eller infografer som beställts av en utomstående är tillgängliga.